Packoorang

Ny visuell identitet og webdesign for norsk oppstartselskap med globale ambisjoner om å revolusjonere måten vi sender og mottar pakker.

Type Identitet / Webdesign / Illustrasjon
Kunde Packoorang
År 2021

Bakgrunn

Packoorang står bak designen av en gjenbrukbar og sjokkabsorberende emballasje som er laget av resirkulerte plastflasker. De har også etablert et system for å holde emballasjen i sirkulasjon. Visjonen til selskapet er å kunne bidra til å redusere miljøavtrykket som genereres av netthandelen ved å gi folk et miljøbesparende alternativ til frakt som kan returneres og gjenbrukes. Med Packoorang kan forbrukere «pante» emballasjen.

Les mer om papproblemet på NRK

Utfordring

Packoorang trengte en ny nettside og en sterk visuell identitet. I en verden med selskaper som pynter seg staselig opp med klisjégrønn retorikk, og forbrukere med økende bevissthet om reell grønnvasking, var det viktig for folka bak Packoorang å kommunisere hvem de er på en riktig og ærlig måte. I stedet for å kommunisere med utopiske glansbilder, ønsket de å appellere til folks frustrasjon over overflødig plast- og pappemballasje. Packoorang er først og fremt en smartere løsning.

Prosessen

Prosjektet ble kickstartet med en workshop hvor jeg og Prototypen blant annet benyttet oss av kjernemodellen for å strukturere nettsiden og kartlegge behov for innhold. Dette grunnlaget brukte vi for å danne en strategi som designvalg kunne forankres i.

Løsningen

Løsningen ble å designe et visuelt konsept som kommuniserer Packoorang som:

1) en enkel tjeneste å forstå og benytte seg av
2) en tjeneste for vanlige folk som handler på nett
3) et miljøvennlig alternativ, med bakkekontakt

Dette ble the guiding principle i alle bitene av prosessen med å designe identitet og nettside.

Logodesign

Alt naturlig "avfall" sirkulerer og går i en loop, akkurat som en boomerang. Packoorang lar seg inspirere av dette og ønsker å fornye systemene for fraktemballasje slik at vi reduserer unødvendig avtrykk på planeten. Logoen overbringer stikkord som sirkulæritet og gjenbruk, og støtter opp under det geniale navnet til bedriften.

Farger

Packoorang ønsket en frisk og energisk palett som spilte på lag med produktene deres, den nye strategien og som svarer til tilgjengelighetskrav.

Typografi

Den typografiske profilen til Packoorang er pålitelig og «bold», men samtidig godartet og nær. Et naturlig valg var typen Teodor fra Displaay Type Foundry. Som et innovativt selskap var det også viktig å fremstå fremoverlent og moderne. Derfor ble sans-serifen Roobert - fra samme fonthus - valgt til brødtekst og funksjonell tekst(grensesnitt).

Illustrasjoner

Packoorang er på mange måter et innovativt teknologiselskap, men de ønsket på ingen måte å ty til de visuelle klisjeene(«corporate memphis») som preger denne bransjen. Derfor ble det utviklet en håndtegnet, organisk og analog illustrasjonsstil.

Leveransen inkluderte:

Visuell strategi og kreativt konsept, redesignet logo, revidert fargepalett, typografi, webdesign (UI-komponenter og moduler), digital visuell håndbok (Figma doc) og startpakke med bilder og PSD-maler for sosiale medier.

Sjekk hvordan det ble!